zondag 15 mei 2011

Review: Eurovisie SongfestiFAAL

Of - review? Dat kan helemaal niet! Ik heb niet gekeken! En dat was bewust. Ik wil me niet inlaten met complottheorieën, boze zinnen over Oost- versus Westeuropa, gevit op kostuums, lampen, rook en andere tijdverspilling. Ik wil me ertoe beperken de stelling te poneren dat het allang geen podium is voor talent uit de verschillende Europese landen, maar een show waar de beste vriendjes elkaar de meeste puntjes geven en het meest vreemde gewaad uiteindelijk wint. 

Verdraaid. Doe ik het toch.

Waarom kan het me wat schelen? Nou, wat ik jammer vind is dat de deelnemer vanuit het Nederlandse kamp er elke keer als een schlemiel uitkomt. De 3J's, niet de minste zangers in hun genre, gaan met de staart tussen de benen terug naar Volendam. Vorig jaar, met Sieneke, was ook een debacle. Niet zozeer het nummer (maar kom op, jongens, een draaiorgel - Nederland is meer dan draaiorgels!) maar wel de reacties die je tot op de dag van vandaag hoort. Dit weekend las ik ik alweer tweets over mensen die zich afvroegen 'waarom niet Trijntje of Glennis' waren gestuurd, 'ipv de 3J's of zo'. Zucht. Gaan we weer. Denken wij echt dat wij meer kans hadden gehad met Glennis, Trijntje, De Toppers, Jan Smit, Within Temptation (idee van Jan Smit), Vader Abraham, of De Koningin? 

Wij. Winnen. Niet. Wij komen zelfs al niet in de finale. Als je een van bovenstaande artiesten stuurt, winnen we echt niet, sterker nog, zij kunnen hun geloofwaardigheid verliezen. Ik denk dat we daar niet aan moeten beginnen. 


Azerbeidjan heeft de finale gewonnen. Geheel terecht, ongetwijfeld. Voor mensen die twijfelen: sinds 2001 maakt Azerbeidjan, oostelijk van Turkije (Armenie en Georgië liggen daar nog tussen), deel uit van de Raad van Europa. Dus ze mogen ook echt meedoen. Volgend jaar: Eurovisie Songfestival vanuit Baku! 

Nederlandse Eurovisie Songfestival 2012-artiestinstuurorganisatie: ik doe hierbij een oproep: kunnen we, ALSTUBLIEFT, niet meer meedoen? Gewoon stoppen? Erkennen dat wij met onze calvinistische inborst niet gek genoeg zijn om malle puntmutsen op te doen (daar zijn de Belgen met hun Kabouter Plop sowieso beter in), of zoveel haar kunnen hebben als de deelnemer van Ierland? We moeten er gewoon mee stoppen. Als de Raad van Europa aldus Wikipedia al 47 landen kent, zullen ze ons kleine landje echt niet missen.

Wat moeten we dan doen? Ik denk het volgende: in plaats van gedwee meedoen en het veel te serieus nemen, gewoon eens laten zien dat we ballen hebben. Ik zou 'douze points' geven voor de volgende reactie: 


"Bonjour, delegation van Holland? Doen jullie mee, en komen jullie naar Azerbeidjan in 2012?"

- "Nee, zoek het maar uit met je verkleedpartijtje. Het land dat Golden Earring, Caro Emerald, Armin van Buren, Tiësto, Noisia en Andre Rieu voortgebracht heeft, hoeft zich niet te bewijzen door zich op een kil, overbelicht en veel te groot podium aan te stellen terwijl een hopeloos ingewikkelde camera-choreografie alles op een veel te bedachte manier vastlegt en een windmachine op een droevige manier probeert beweging te suggereren terwijl kwijlende juryleden slaafs achter puntenmutsen, Orks en andere randfiguren aanrennen. Wij gaan op de bank zitten, van ons exportproduct Heineken genieten, kroketten eten en lachen, héél hard lachen. Tot nooit.".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten