dinsdag 10 mei 2011

BREAKING - Arctic Monkeys komen naar Nederland!

Breaking, Breaking - de Arctic Monkeys komen naar Nederland! Volgens mij weet iedereen dat de Arctic Monkeys tot mijn lijst met muziekhelden behoren. Naast Rock Werchter in Belgie komen ze ook naar Rock A Field in Luxemburg. Ik heb een festival in Luxemburg ervoor over om die gasten te zien spelen (ja, een ééndaags festival in Luxemburg, ik rij gewoon 800 kilometer op één dag om een band te zien). En nou komen ze gewoon naar mijn favoriete Paradiso, Amsterdam, op 42 kilometer afstand! 

Op 23 juni spelen ze in Amsterdam. Daags daarvoor, op 6 juni, komt hun nieuwe CD uit. "Suck It and See" gaat-ie heten. Een voorproefje van een van de nummers staat op hun site. Da's nog maar 3,5 week wachten. Ik ben benieuwd of me dat gaat lukken. 

Arctic Monkeys 
Maar wie zijn dan die gasten, die de Maestro doen springen, stuiteren en gillen door de kamer, bij dit nieuws? De Arctic Monkeys bestaat uit een viertal uit Sheffield, in het midden van Engeland, op ongeveer 55 kilometer ten oosten van Manchester. De band bestaat uit Alex Turner (zang en gitaar), Jamie Cook (gitaar), Nick O'Malley op basgitaar en drummer Matthew Helders. Hun muziekstijl valt onder de noemer indierock, waarbij de band door de jaren heen is gegroeid. De eerste CD en EP's zijn behoorlijk snel en hard, de latere albums zijn rustiger, gevoeliger. Met name Humbug, de laatste CD, was voor mij even wennen. 

De doorbraak in Nederland kwam toen Giel Beelen de single "When the Sun Goes Down" vaak draaide in zijn ochtendshow. Dit nummer was single nummer twee van hun debuutalbum "Whatever People Say I am, That's What I am Not", dat uitkwam in 2006. Deze CD werd in 2007 gevolgd door "Favorite Worst Nightmare" en "Humbug" stamt alweer uit 2009. 

Vooral live moet dit een feest zijn. Ik heb dus nog niet de kans gehad om ze live te zien, maar ze staan erom bekend, en vooral Alex Turner, dat hij er een show van maakt. Op muzikaal gebied dan. Alex is niet echt een showman. Hij staat, rustig, kalm en beheerst achter zijn microfoon, springt niet, doet niet gek, helemaal niks. Zie bijvoorbeeld het snelle nummer "Teddy Picker", live in The Manchester Apollo: link. Ik moet zeggen, dat moet je kunnen. Ik vind het knap. Zelfs achter de computer kan ik niet stil blijven zitten. 

Alex Turner
De zanger heeft ook projecten gehad buiten de Arctic Monkeys. Turner heeft samen met The Rascals-zanger Miles Kane The Last of the Shadow Puppets opgericht, en de CD "Age of the Understanding" uitgebracht. Hierin herken je duidelijk het stemgeluid van Turner, maar de muziek lijkt niet op de Monkeys: het lijkt je zo terug te voeren naar de jaren '50 van de vorige eeuw. 

Mijn persoonlijk project dat met de Arctic Monkeys te maken heeft is de drumpartij van het nummer "Crying Lightning". Als je via deze link kijkt en luistert naar het nummer, hoor je misschien het trucje dat Matthew Helders toepast: aan het einde van de maat past hij triolen toe, als hij een noot van 2/8e in 3 gelijke delen speelt: "tik-tik-tik-tik-tik-tik-tikkeketik". Mijn drumleraar oefent dit stuk elke week even met me. Da's lastig, maar als het lukt, voel je je de beste drummer ter wereld. 

Voorverkoop
De voorverkoop voor het optreden van de Arctic Monkeys start zaterdag 14 mei 2011, via Ticketmaster, voor € 38,00 plus administratiekosten en lidmaatschap, en maximaal 2 kaarten per persoon: ze verwachten een toeloop. Als jullie ook gaan, tof, maar doe mij een lol: laat 2 kaartjes voor mij over... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten