vrijdag 10 juni 2011

Nu Live: Finale X-Factor

"Het is vrijdag 10 juni 2011, de datum van de finale van X-Factor!"
De formule is bekend: laat tussen de 10 en 15 duizend mensen met één doel opdraven en in verschillende zaaltjes, hotels en studio's met vaak wisselend succes een stap zetten richting hun ultieme droom: optreden, muziek maken, mensen vermaken of beroemd worden. De formule is beproefd, intussen is seizoen 4 bezig, en er zijn miljoen miljard verschillende spin-offs.

Ik kijk ook. Niet het hele seizoen, want tegenover X-Factor staat Top Gear geprogrammeerd, maar de audities wil ik niet overslaan, en de laatste ronden pak ik mee. De audities, ik geef het toe, is niets meer of minder dan leedvermaak. Uiteraard zitten hier de pareltjes al tussen, maar ook de mensen die eigenlijk gewaarschuwd, en inschrijving afgeraden had moeten worden. Leuke TV, maar soms wat pijnlijk. Ruiterlijk geef ik toe dat zij het in ieder geval proberen, en ik dat niet doe/durf. Ik zit op de bank, 'and I point, and laugh (vrij naar Stimpy)'.

Adlicious
Rochelle
Goed. Op dit moment is de finale bezig. Het gaat tussen de 18-jarige Rochelle Perts en de groep Adlicious, bestaande uit Jordy Toornburg (23), Laise Sanches (27) en Shirley Spoor (25). In het heftig gesponsorde programma worden in bij elkaar 3 uur (met een korte onderbreking voor het tellen van de stemmen) per act 4 nummers gezongen. Uiteraard kan er de hele week al worden gestemd, want "het gaat om de X-Factor", en die heb je ook als je niet daadwerkelijk op het podium staat te zingen. RTL zal er wel een stevig zakje centjes aan over houden.


De winnaar wint een platencontract en een lang leven vol roem. Als je ziet waar de vroegere deelnemers terecht zijn gekomen, kan dat nog wat worden: denk aan Jim en Jamai (musicals), Boris (jazz-circuit), en een van de grootste, Kelly Clarkson van American Idols; en vanuit de X-Factorstal Jaap en Lisa.

Ik ben benieuwd wat het wordt. Adlicious is vanaf seconde 1 tot favoriet gebombardeerd, maar nu ik kijk en luister naar de finale 2011, lijkt Rochelle haar zaakjes beter voor elkaar te hebben. Ik ben benieuwd.  - edit- Rochelle heeft gewonnen. Verdiend. Van harte, meid!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten