zondag 10 juli 2011

In het boekje

Eindelijk, na al die tijd is er eindelijk duidelijkheid waarom britpop-band Oasis uit elkaar is gevallen. Ruzie. Ik heb me al die tijd afgevraagd, waarom die twee broertjes toch zo ongelukkig keken, en zo, ja, teleurgesteld over elkaar praten. Ze hadden mot. Dat was het.

Liam en Noel Gallagher, broertjes dus, vormden in 1991 Oasis. In 2009 gingen de twee na, wederom een slaande ruzie , maar nu echt uit elkaar. Liam Gallagher, herkenbaar aan het sluike, donkere, ietwat vet ogende haar met de norse trek om de mond, was voorheen zanger van Oasis en nu van Beady Eye. Hij pochte dat Noel, die Oasis verliet, snel zou doorhebben dat Beady Eye groter zou worden dan Oasis en Noel dan op zijn knietjes terug zou komen kruipen.

Nee, dan Noel Gallagher - herkenbaar aan het sluike, donkere, ietwat vet ogende haar met de norse trek om de mond - besloot een aantal muziekvrindjes te benaderen en zijn eigen project van de grond te trekken. Noel Gallagher's High Flying Five gaat het bandje heten, en als ik een beetje goed ben in voorspellen, gaat het klinken als Oasis. En Beady Eye. Want het blijven broers. 1-0 voor Noel, want High Flying Five was vorige week al trending topic op  Twitter.

Maar goed: nu blijkt dat de laatste ruzie, de grootste, die 'voor het echie', werd veroorzaakt omdat Liam eiste dat in het programmaboekje voor hun laatste tour een advertentie van diens kledinglijn moest worden opgenomen. Als ik me enigszins kan verplaatsen in het vocabulaire, de zinsbouw en algeheel verloop van een gesprek tussen Liam en Noel, zal het antwoord van die laatste iets zijn geweest in de trant van, "F*ck, no". En klaar. Met nog twee concerten voor de boeg op dat moment, paf, weg. Nu allebei met twee bands die vast en zeker heel succesvol zullen worden, is de kloof alleen maar groter.

Daarom ik zie niet voor me dat Bert van Leeuwen staat te springen om een Familiediner te organiseren. Zeker niet als je bedenkt hoe de broertjes zich uiten: "Can you hand me them f-ing pies, you wanker?" Mooie TV, dat wel. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten