vrijdag 25 maart 2011

Pinkpop or not to Pinkpop

"Where words fail, music speaks", zei Hans Christian Andersen ooit. En daar heeft hij natuurlijk gelijk in. Muziek is heerlijk, past bij elke stemming, elk moment, is altijd goed. Ik omring mezelf zoveel mogelijk met muziek: mijn iPod is mijn beste vriendje. Er staan op dit moment ongeveer 10.000 liedjes op, en als ik door mijn lijst scroll, is het van alles wat.

En nu ga ik daar berichten over plaatsen. Ik zal recensies posten, nieuws over concerten en nieuwsberichten uit de muziekwereld. Over smaak van niet te twisten - ook niet over muzieksmaak - maar over dit blog wel. Reageer als je wat over mijn teksten kwijt wilt.

Mijn eerste post gaat over Pinkpop 2011.


Vorige week heeft Jan Smeets de Line up voor de 2011-editie van Pinkpop gepresenteerd. Ik weet niet wat ik ervan moet vinden.

Het programma, volgens de site van Pinkpop:

"Van de geplande 40 acts hebben er momenteel 35 hun komst naar de 42e Pinkpop bevestigd. Giganten als COLDPLAY, KINGS OF LEON en de FOO FIGHTERS waren al bekend, evenals WOLFMOTHER, GO BACK TO THE ZOO en het straatorkest BLAAS OF GLORY. Aan dat indrukwekkende lijstje kunnen nu definitief worden toegevoegd ELBOW, ALTER BRIDGE, WHITE LIES, THIRTY SECONDS TO MARS, MANIC STREET PREACHERS, KAISER CHIEFS en THE SCRIPT. Trots is Pinkpop op een hele serie nieuw talent als SELAH SUE, GRAFFITI6, TWO DOOR CINEMA CLUB, SCOUTING FOR GIRLS, BAND OF HORSES en PLAIN WHITE T'S. De Nederlandse inbreng zal naast GO BACK TO THE ZOO bestaan uit DE STAAT, DAZZLED KID, LAURA JANSEN en TIM KNOL. Traditiegetrouw komt ook de liefhebber van hardere muziek aan zijn trekken met ALTER BRIDGE, VOLBEAT, AVENGED SEVENFOLD, THE GASLIGHT ANTHEM en ALL TIME LOW. Veel wordt ook verwacht van bands als SIMPLE PLAN, ASH, JUSTIN NOZUKA, LIFEHOUSE en de BEATSTEAKS. De CONVERSE-TENT gaat zeker op zijn kop met de BLOODY BEETROOTS DEATH CREW 77 en DEADMAU5. De Limburgse trots wordt vertegenwoordigd door MADI, de winnaar van de Limburgse talentenjacht NU OF NOOIT.".

Ik moet allereerst zeggen dat ik GEEN FAN BEN VAN CAPSLOCK, maar hier zal het wel een doel dienen. Misschien omdat de tekst op de pinkpopwebsite door de opmaak niet echt lekker leesbaar is (maar ik ben geen spellingsblogger), maar zo zij het.

Ik zit wat met line-up. Ik zie een paar bands die echt festivalwaardig zijn. Foo Fighters, Kaiser Chiefs, Kings of Leon, en de kleinere bands als Go Back to the Zoo en De Staat. Dat wordt leuk. Maar wat doen 30 Sec's to Mars, Plain White T's en Coldplay op dit festival? Stuk voor stuk topbands, maar had Chris Martin van Coldplay niet al eens gezegd te stoppen? En de Plain White T's hebben gekozen voor een kleinere, intiemere stijl voor hun laatste album - tof, als je er van houdt, maar Pinkpop is een feest met 70.000 man! Da's nie intiem! Over Thirty Seconds to Mars heb ik geen feitje, ik hou er gewoon niet van. Strakke muziek, trenenkrommende stem.

Ik heb dus nog geen kaarten gekocht. Ik had het me voorgenomen: ik hoopte op een voortzetting van de lineup van 2010 met knallers als Rammstein, Triggerfinger en Mando Diao, in die stijl. En, eeeeh, ik weet het niet. En belangrijker: waar zijn The Strokes? Waar is Arcade Fire?

Wordt vervolgd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten