dinsdag 29 maart 2011

De Dance-scene is dood – leve de Dance-scene!

Vandaag las ik op nu.nl het interview met Tiësto (geen DJ Tiësto, gewoon Tiësto) die verklaart dat de dance-scene in Nederland dood is.

Dat was voor mij wel even slikken. Ik ben er altijd trots op geweest dat ons exportproduct ‘housemuziek’ tot ver over de grenzen werd afgenomen: grote acts en dj’s als 2 Unlimited (goed of niet, wel belangrijk), Ferry Corsten, Armin van Buuren, Fedde le Grand, Don Diablo en deze Tiësto – bekend over de hele wereld. In lijstjes van de beste DJ ter Wereld prijkten meer dan eens Hollanders. Nu is de scene niet meer, volgens Tijs. En zo plotseling! Hebben we er wel goed afscheid van kunnen nemen? Kom maar door met de koffie en cake. Of... is dat wel zo?
Hmm. In het interview staat in een volgende alinea dat Tijs zegt: “(...) Misschien zie ik het verkeerd hoor, mijn blik is er niet meer zo scherp op.” Ah. Juist. In hetzelfde stuk vertelt Tiësto dat hij er trots op is dat hij van Radio 538 naar 3FM verhuist. Dat is bij ons thuis de huiszender, en alternatiever (mag ik dat zo zeggen, ja, dat mag ik zo zeggen) dan Radio 538. Ik zie het verschil tussen deze zenders wel. 
De muziekstijl van Tiësto heeft de laatste jaren ontegenzeglijk een verandering doorgemaakt. Hij is van 100% trance (dus 538) meer en meer naar de rock-kant (dus 3fm) opgeschoven. Hij heeft samengewerkt met en covers gemaakt van Editors, Tegan & Sara, Busta Rhymes – niet direct voor de hand liggende collaboraties voor een DJ die met trance-kanonnen als Van Buuren en Corsten heeft gewerkt. Als het aandachtspunt verschuift naar de rock-kant en weg van de house of trance (of hoe je het wil noemen) verbaast het me niks dat je er minder van mee zou krijgen. Als je iets niet direct in je blikveld ziet, zie je het minder, minder snel of minder goed. Maar ik ben ben er bang voor dat Tiësto met deze opmerking het voor zichzelf - onnodig, want waarom niet? - goed lijkt te praten dat hij naar het Mediapark verhuist. 

Ik vermoed dus: de dance-scene in Nederland is niet zozeer dood-punt, de dance-scene in Nederland is dood voor Tiësto. Ik vind dat niet zo'n probleem. Vernieuwing is goed, en ik vind het logisch dat iemand die al jaren in de scene zit zichzelf ontwikkelt. Maar deze opmerking... Herman Finkers zou zeggen, "dat heeft zo'n jongen toch niet nodig". 
Wil je het zelf horen, luister dan vanaf 2 april elke zaterdagnacht van middernacht tot 2 uur naar Tiësto Club Life op 3FM.
© Foto 3fm.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten