maandag 11 april 2011

Muziek in reclames

Sommige reclamefilmpjes zijn ware kunststukjes. Er zijn studies geweest om reclames opzettelijk irritant te maken, want ook negatieve aandacht is aandacht. Ik kan me dus zo een hele rits wasmiddel-, maandverband-, toiletverfrisser- en snoepreclames voor de geest halen. 

Maar soms zitten er ongelooflijk mooie reclames tussen. Soms alleen door de beelden die zijn gebruikt, maar aangezien dit een muziekblog is, komen hier alleen reclames voorbij waar muziek bij zit die iets met je doet.

Uiteraard weer in willekeurige volgorde: 
  1. Audi R8 - 'the slowest car Audi ever built'. Het nummer wat onder deze prachtige beelden staat is The Beep Beep Song, van Simone White. Ok, ik geef toe: vooral de beelden zijn mooi. Maar de muziek past goed, nietwaar? 
  2. Sony Bravia - Color Like No Other. Die schitterende reclame van Sony, om te laten zien hoeveel kleur en beweging hun Bravia-engine aan kan. Schitterend. Onder deze clip in San Francisco (waarbij de balletjes trouwens voor het grootste deel met de computer zijn ingevuld) speelt Jose Gonzales zijn nummer Heartbeat
  3. Nikon, met hun "I Am"-commercials. Leuke beelden, met grappige bijschriften. In dezelfde stijl van de Sony-reclame met soortgelijke muziek. Deze keer het nummer Welcome Home, Son van Radical Face. Er zijn verschillende varianten van deze commercial, via deze link zie je er een
  4. Ok, nog een keer autootjes. De reclame van 125 jaar Mercedes Benz - ik kan alleen maar met klamme handjes kijken, dat die auto's elkaar niet raken! - wordt ondersteund door Belleruche, met het nummer Northern Girls. Kijken
  5. McDonalds - Happy Meal. Daar breekt je hart toch van, dat trouwe jochie, dat door weer en wind gaat om zijn meisje op te halen om dan - dat dan weer wel - allemaal jongensdingen te doen. En zij wil niet. Totdat ze naar de Mac gaan. Ik zal mijn rolbevestigend commentaar voor me houden. In ieder geval is de track een klassieker: My Girl, van The Temptations. 
  6. Nike - All You Need is Already Inside. Nike weet ook altijd sprekende reclames te maken. Deze reclame krijgt de begeleiding van The Killers, met All These Things That I Have Done, en zie het filmpje hier
  7. Adidas - All In. De Duitse vrinden van Adidas kunnen er ook wat van. Ze laten in hun indrukwekkende, snelle commercial een boel beroemdheden voorbij komen (Katy Perry, David Beckham, Lionel Messi). De muziek op de achtergrond is van het Franse electroduo Justice, met het nummer Civilization
  8. Fanta - de reclame met het meisjespoppetje dat zich door mime te spelen zo 'grappig uit een vervelende situatie redt'. Het zal wel. Als ik tegen een glazen deur loop ben ik bezig om mijn neus recht te duwen, niet met een olijk fopje. De muziek is wel meer mijn ding: de Engelse Ting Tings met het nummer Shut Up And Let Me Go
  9. Delta Lloyd -een oudere: alweer uit 2004, maar wel erg leuk. Shot: verlaagde oranje auto rijdt langzaam een parkeerterrein op waar een groepje enorme kleerkasten bij elkaar staan. De bass dreunt door de dichte, geblindeerde ramen. Als deze open gaan, twee nerdie jongetjes met snoeihard het in gangsterkringen minder gebruikelijke You Can Win If You Want van bad boys Modern Talking. Ach, één keertje kijken kan geen kwaad. Klik
Heb je zelf al eens op de bank gezeten, roepend: "Oww, wat is dat nummer bij deze commercial"? Met google vind je natuurlijk snel wat je zoekt, maar via de site muziekindereclame kom je ook achter de liedjes bij populaire reclames. Handig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten